Noen perspektiver på digitale læremidler
Gjesteforeleser Ommund C. Vareberg
.jpg)
På programmet
·
Om sammenheng og mottakerbevissthet i digitale
pedagogiske tekster
·
Om modelleserbegrepet i pedagogiske tekster
·
Om sekvensialitet og multisekvensialitet
·
Noen eksempler fr lærermidler for norskfget
·
Om kvalitet og vurderingskriterier for
nettsteder
·
(Noen erfaringer fra et digitalt
læremiddelprosjekt)
Multimodalitet à bildene har en slags
underliggende grammatikk. Hva sier bildene? Tekster forandrer seg, bildene på
skjermen blir mer og mer like de i de tradisjonelle bøkene.
(Relevant
litteratur: Kress, Gunther (2003:21) Literacy in the new media age).
Fra helstøpte lærebøker til moduliserte
læremiddelsystemer. Tidligere har en lærebok hatt en «kontrakt» som sier, hvis
du har lest bøka, så kan du så å si pensum. En slags garanti om at ferske
lærere har et slags sikkerhetsnett.
ECO OM MODELLESEREN
At the
minimal level, every type of text explicitly selects a very general model of
possible reader through the choice of a specific linguistic code, of a certain
literary style, and of specific specialization-indices.
But the
same time text creates the competence of its Model Reader. Thus it seems that a
well organized text on the one hand presupposed a model of competence coming,
so to speak, from outside the text, but on the other hand works to build up, by
merely texual means, such a competence (Eco:1979:8)
Enhver tekst på en helt bestemt mate, lager seg en slags
modell. Kompetansekrav for den optensielle leseren gjennom valg av stil. Legger
også vekt på spesielle fagfelt. Forventer at du som leser kan disse
faguttrykkene som står der.
En velorganisert fagtekst skaper en modell av en tenkt
leser, samtidig som at leseren også skal få økt kompetanse etter å ha lest
fagteksten. (leseren skal ha noe kunnskap om fagteksten, men også lære av den.
Bygger opp leserens kompetanse igjennom teksten).
Modelleseren: To perspektiver:
·
Forfatterens bilde av leseren
·
Et (eller flere) leserforbilder i teksten:
«…mye av hensikten med å skape ulike
modellesere i en tekst er å danne leserforbilder som vi alminnelige lesere kan
strekke oss mot for å forstå teksten på en relevant måte. (Tønnesson 2010:177
teoretiske tilnærminger i pedagogiske tekster)
Hvor mange modellesere?
·
Eco – en naiv og en kritisk, som stadier.
·
Tønnesson – en eller flere.
To typiske modellesere i pedagogiske tekster for skolebruk: Må se for seg
ulike brukertyper
·
Elevmodelleser
·
Lærermodelleser
Fra lineære til multisekvensielle tekster
En grunnleggende forutsetning i samtaleanalyse:
·
All sosial praksis er sekvensielt organisert
·
Meningspotensialet til en ytring er sterkt
knyttet til hvor i sekvensen ytringen er plassert
Kontekstuelle ressurser
Per Lindell, 2009:17
Både relevante kontekster og kontekstuelle ressurser
inkluderer den aktuelle situasjonen/samtalen. Bakgrunnskunnskap som vi ikke har
opplevd, har bearbeidet oss, kulturelt kunnskap, at vi kjenner den vi snakker
med, og vi trenger å kjenne til hverandre, hvordan vi er og hva slags
kommunikasjonshistorikk man har hatt.
Multisekvensialitet
(Karlsson og Ledin 2000)
Fra Lineære tekster til tekstkomplekser ,
ressurssamlinger
·
Karlsoon/Ledin skiller mellom å lese avisa og å
lese i avisa
·
Modellesere i lokale tekster vs. modellbrukere i
tekstsystemet?
Kress om design og lesevei
·
Leseren av lineære tekster blir ledet gjennom
teksten og bedriver primært fortolkning
·
Den som leser multimodale eller sammensatte tekster,
må selv skape leseveien og bedriver designvirksomhet i sin aktualisering a
teksten: «… reading as imposing salience and order…»
Om visuell komposisjon
·
Informasjonsverdi
è
Gitt (venstre) og ny (høgre)(tema/rema)
è
Sentrum – periferi
è
Idealisert og generell (høg) – reell og
spesifikk (låg)
·
Framskutthet, hva trer fram? Hva blir ekstra
synlig?
·
Innramming: delt inn på bestemte måter? For å
skille ulike elementer fra hverandre
(Etter Kress og van Leeuwen 2006)
Tverrmediale læreverk er mer komplekse enn bøker
·
Bøker er avaserte medieprodukter som krever
ulike spesialister
·
Flere pc-er i skolen, flere nettressurser i
tilknytning til bøkene
·
Fra sammenhengende bøker til tekstkomplekser
·
Økende kompleksitet – fare for fragmentering
Til oppgave
·
Teknisk løsninger
·
Allmenn tilgang
·
Målgruppetilpasning
·
Fagtilpasning
·
Didaktisk rasjonale
·
Samensette tekster
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar