torsdag 8. november 2012

Norsk som andrespråk

Uke 44

Norsk som andrespråk og litteratur med flerkulturelt perspektiv




Læreplaner:
·         Grunnleggende norsk for språklige minoriteter
·         Morsmålsopplæring (lærerplan i morsmål)
·         LK 06

Opplæringsloven Paragraf 2.8
Kartleggingsverktøy
Veiledningsmateriell

Det europeiske rammeverket for språklæring:
·         Definerer og beskriver 6 ulike språknivå (a1,a2,b1,b2,c1,c2)
·         Formet mtp fremmedspråklæring
·         Har blitt overført til andrespråks situasjoner
·         Vektlegger kommunikativ kompetanse
·         Skal sikre at kompetanse vurderes etter samme skala i alle europeiske land.

Lærerplanen i grunnleggende norsk:
·         Nivådelt, ikke aldersstrukturert
·         rt
·         ersstrukturerldersstrukturert
·         :
·         tter samme skala i alle europeiske land.
·          utbytte av opplæringen etter ordinær lærerplan i noUten sluttvurdering med karakter    à Overgangsplan

Mål for planen:

Utvikle språklig selvtillit og trygghet
Ivareta lese- og skriveopplæring
Bidra til å utvikle elevens ordforråd og begreps


Hovedområder:
·         Lyttte og tale.
·         Lese og skrive.
·         Språk og kultur.
·         Språklæring, sammenligne norsk og morsmål.

Kartleggingsmateriell for språkkompetanse i grunnleggende norsk:
·         Et hjelpemiddel for lærere, elever og foresatte
·         Er laget etter mønster av european language portfolio
·         Er tilpasset hovedområder, nivåer og kompetansemål i lærerplanen
·         Skal gi et bilde av både språkkompetanse og utvikling
·         Kan brukes som beslutningsgrunnlag for når eleven er i stand til å følge og ha utbytte av opplæringen etter ordinær lærerplan i norsk

Opplæringsloven 2.8 – særskilt språkopplæringen for elever fra språklige minoriteter.

Grunner til å lære morsmål:
·         Hjelpe til faginnlæring (kortsiktig)
·         Støtte for kunnskapstilegnelse og kognitiv utvikling (langsiktig)
·         Støtte for norskopplæring bl.a. begrepsutvikling
·         Støtte til identitetsutvikling og en tospråklig bevissthet
·         Fundament i primærsosialiseringen og kontakt mellom elev og foreldre/foresatte

CUMMINS; “Isfjellmetaforen”

Uttale og uttaleopplæring:
·         Mening skapes både gjennom fonemene (lydene) og gjennom prosodi (uttaletrekk som trykk, lengde, tonem, og intonasjon)
·         Uttale som avviker fra gjeldene norm, tiltrekker seg ofte oppmerksomhet
·         I starten av andrespråks innlæring vil man oppfatte andrespråkes lydsystem gjennom morsmålets lyder
·         Barn tilegner seg andrespråkstilegnelse letter og raskere enn voksne
·         6 – 12 alderen; Kritisk periode – etter denne perioden kan det være vanskelig å oppnå fullstendig innfødt lik uttaleferdighet

I lærerplanen:

·         Nivå 1: uttale norske språklyder: vokaler, konsonanter, konsonantforbindelser og diftonger.

·         Nivå 2: snakke med tydelig uttale.

·         Nivå: Ingen spesifiserte uttalemål.

·         … men komparative perspektiver i “språk og kultur” gir ro for å trekke inn uttale.



 Det er utformet et verktøy for kartlegging av elevens kunnskaper målt mot læreplanen i grunnleggende norsk. Dette kartleggingsverktøyet består av 3 deler;
1. Min språkbiografi
2. Kartleggingsverktøy
3. Elevens språkmappe



I disse timene snakket vi generelt veldig mye om utfordringene til å tilrettelegge norskundervisningen med elever med et annet morsmål enn norsk, samt hvilke rettigheter disse elevene har.


Vi tok også for oss innvandringslitteratur, hva er det? Hvilke forskjellige typer er det? Og vi snakket om boken et øye rødt, som vi alle skulle lese til denne timen.


Ulike kategorier innvandrelitteratur:

1.       Tekster som er skildrer livet i hjemlandet
2.       skildrer livet i og oppbruddet fra hjemlandet
3.       Kritikk av det norske samfunnet
4.       kritiserer kulturen til foreldrene
5.       skildrer splittelsen mellom to kulturer

Jonas Hassen Khemiri

·         Født 1978
·         Født og oppvokst i Sverige
·         Moren, svensk, faren fra Tunisia
·         2003: Et øye rødt
·         2006: Montecore – en unik tiger (roman)
·         2006: Invasjon (drama/noveller)
·         2008: Fem ganger Gud (drama)

·         Med utgangspunt i “ et øye rødt”, fullfør setningene;

-          Jeg likte godt språket, eller “kebabsvenskspråket” i dette tilfellet. Samtidig synes jeg det var artig måten Halim rakker ned på folk med sin skråsikre arroganse. Synes også mange av de andre personene i boka er skildrer, spesielt Curre, den dumme svartingen som ikke skjønner en dritt, men til nøds brukes til hjelp.
-          Irritert over at Halim hele tiden løy, og hans opprør mot faren og hans engasjement om å være svensk. Samtidig hans totale mangel på selvinnsikt. Og er ikke Halim en skikkelig rasist?






Eksempler på igangsettere:
·         Da jeg letse, la jeg merke ti…
·         Jeg synes at…
·         Jeg likte godt…
·         Jeg ble irritert over…
·         Det gjorde inntrykk på meg at…
·         Hvis jeg var… ville jeg...
·         Jeg blei skuffet over…
·         Slutten  var…
·         Fordi…
·         Da jeg leste, la jeg merke til at…
·         Jeg forstod ikke hvorfor…
Her er da mitt egenproduserte igangsetter-dikt!

Halim
Opprører, Rasist, og  lystløgner
Nourdine, Dalanda Alex
Banne, juge, skrive
Marit, fremtida, bli hørt
Jaffa-appelsiner, assimilering
Sverige
Halim el bostani

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar