Vi så på en del tekster som 10. klasse hadde skrevet på eksamen, og det var stor variasjon på tekstene. Det var enkelte tekster som var veldig veldig "dårlige", mens det var enkelte tekster som var sjokkerende gode til å være 10.klasse.
Det jeg synes er vanskelig er f.eks de som har dårlige tekster, som sliter enda med tegnsetting, skrivefeil og til og med ikke klarer å bruke stor bokstav etter eventuelt punktum. Hva skal man gjøre her? Skal man prøve å finne noe positivt, og noe kritisk med teksten, eller trenger denne eleven rett og slett den "harde dommen" samt et skikkelig spark i rumpa?
Vi har jo to hovedvurderinger, formativ - og summativvurdering. Disse mener jeg går litt inn i hverandre, går i en slags sirkel....
Vi må samtidig innrette oss etter styringsdokumentene, lovverket og lærerplanene.
Også er det viktig å huske at man vurderer FOR læring og vi vurderer AV læring.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar