Pedagogiske
tekster
Gjøre elever i stand til å ta del i voksen – og
samfunnslivet.
Fra Norsk 1-planen:
• Vurdering
av læremidler
• Kan vurdere
ulike typer norskfaglige læremidler etter ulike kriterier og med tanke på
elevenes læringsutbytte
Fra Norsk 2-planen:
• har innsikt
i norskfaget ut fra forsking og i forhold til fagets historie og kan reflektere
kritisk og konstruktivt ut fra slike perspektiv på faget
I Norsk 2 står sammenhengen mellom språk og tekst i fortid og
samtid sentralt. Studentene skal arbeide med et bredt spekter av arbeidsmåter
og på den måten få en utvidet forståelse av sammenhengen mellom fag,
fagdidaktikk og praksis.
Elever har ingen innflytelse på lærebøkene som skolen tar i
bruk.
Mange elever klarer å lære mye av bøker, uten noe form for en
lærer/veileder.
Definisjoner på pedagogiske tekster:
Intensjonell definisjon: Tekster som lærer bort noe (for løs)
Institusjonell definisjon: Tekster som brukes i en pedagogisk
sammenheng (på skolen)
Institusjonell definisjon: Tekster skrevet spesifikt for
skolebruk (først og fremst lærebøker)
Tekstlig definisjon: Spesielle trekk? (bøkene er skrevet på
en viss måte, har en spesiell form)
Hva er et læremiddel?
I Forskrift til opplæringsloven § 17-1 blir læremiddel
definert på følgende måte:
[…] alle trykte eller ikkje-trykte element,
enkeltståande eller slike som går inn i ein heilskap, og som aleine eller til
saman dekkjer vesentlege delar av dei generelle måla i læreplanen, eller
vesentlege deler av måla, lærestoffet, hovudmomenta eller hovudemna i eit fag
eller læreplanen for eit visst klassetrinn eller kurs.
Det vil si noe som gjør at man når
skolemålene/kompetansemålene for faget.
Digitale læremidler menes et læringsmiddel som inneholder
ulike medietyper som tekst, bilder, video, animasjoner og simuleringer. De
ulike medietypene er valgt ut og satt sammen fra en pedagogisk ide og tanke.
Autentisk tekst, er alt annet enn en lærebok
Autentiske tekster tatt inn i klasserommet kan kalles
pedagogiske tekster
Autentisk tekst i læremidler – ikke pedagogiske tekster enda
Kommenterte autentiske tekstene i læremidler – tilrettelegges
slik at de har fotnoter som hjelper eleven på vei.
Tekster skrevet for læremidler – pedagogiske tekster
Tilrettelagte tekster skrevet for læremidler – skrives om for
spesielle elever slik at det blir enklere. (Elever som ikke er så flinke i
norsk o.s.v.
Tre forskjellige danningsidealer
Formativt – former elevene, ting eleven skal kunne og som
sier hvordan eleven skal være. Lære av boka!
Figurativt – de som er mest vitenskapelige og fagorienterte
bøkene – orientert mot fag og vitenskap
·
Tar utgangspunkt i faget, det er det som er viktig.
Naturfagsbøker er ofte mest figurative. De forskjellige enkelhetene blir
tilordnet den vitenskapelige teorien.
Operativt – De er opptatt av å få eleven til å tenke selv.
·
Gir eleven sine egne erfaringer verdi. Oppgavene er
veldig viktig. Sosialt samspill, og det er viktig med muntlighet. Bringer
eleven inn, snakker til eleven og byr opp til refleksjon.
De formative har setningene handlingsverk med mennesker som
aktører – hva du, mannen eller eleven gjør. Organiserer virkeligheten,
forteller hvordan den er. Mennesket på subjektsplass.
Operativt handlingsverk har ofte mye mentale prosesser.
Sanset at, så at, husket at osv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar