onsdag 10. april 2013

Pedagogiske tekster


Pedagogiske tekster

Gjøre elever i stand til å ta del i voksen – og samfunnslivet.

Fra Norsk 1-planen:
      Vurdering av læremidler
      Kan vurdere ulike typer norskfaglige læremidler etter ulike kriterier og med tanke på elevenes læringsutbytte
Fra Norsk 2-planen:
      har innsikt i norskfaget ut fra forsking og i forhold til fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike perspektiv på faget
I Norsk 2 står sammenhengen mellom språk og tekst i fortid og samtid sentralt. Studentene skal arbeide med et bredt spekter av arbeidsmåter og på den måten få en utvidet forståelse av sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk og praksis.

Elever har ingen innflytelse på lærebøkene som skolen tar i bruk.
Mange elever klarer å lære mye av bøker, uten noe form for en lærer/veileder.

Definisjoner på pedagogiske tekster:
Intensjonell definisjon: Tekster som lærer bort noe (for løs)
Institusjonell definisjon: Tekster som brukes i en pedagogisk sammenheng (på skolen)
Institusjonell definisjon: Tekster skrevet spesifikt for skolebruk (først og fremst lærebøker)
Tekstlig definisjon: Spesielle trekk? (bøkene er skrevet på en viss måte, har en spesiell form)

Hva er et læremiddel?
I Forskrift til opplæringsloven § 17-1 blir læremiddel definert på følgende måte:
[…] alle trykte eller ikkje-trykte element, enkeltståande eller slike som går inn i ein heilskap, og som aleine eller til saman dekkjer vesentlege delar av dei generelle måla i læreplanen, eller vesentlege deler av måla, lærestoffet, hovudmomenta eller hovudemna i eit fag eller læreplanen for eit visst klassetrinn eller kurs.
Det vil si noe som gjør at man når skolemålene/kompetansemålene for faget.
Digitale læremidler menes et læringsmiddel som inneholder ulike medietyper som tekst, bilder, video, animasjoner og simuleringer. De ulike medietypene er valgt ut og satt sammen fra en pedagogisk ide og tanke.

Autentisk tekst, er alt annet enn en lærebok
Autentiske tekster tatt inn i klasserommet kan kalles pedagogiske tekster
Autentisk tekst i læremidler – ikke pedagogiske tekster enda
Kommenterte autentiske tekstene i læremidler – tilrettelegges slik at de har fotnoter som hjelper eleven på vei.
Tekster skrevet for læremidler – pedagogiske tekster
Tilrettelagte tekster skrevet for læremidler – skrives om for spesielle elever slik at det blir enklere. (Elever som ikke er så flinke i norsk o.s.v.

Tre forskjellige danningsidealer
Formativt – former elevene, ting eleven skal kunne og som sier hvordan eleven skal være. Lære av boka!
Figurativt – de som er mest vitenskapelige og fagorienterte bøkene – orientert mot fag og vitenskap
·         Tar utgangspunkt i faget, det er det som er viktig. Naturfagsbøker er ofte mest figurative. De forskjellige enkelhetene blir tilordnet den vitenskapelige teorien.
Operativt – De er opptatt av å få eleven til å tenke selv.
·         Gir eleven sine egne erfaringer verdi. Oppgavene er veldig viktig. Sosialt samspill, og det er viktig med muntlighet. Bringer eleven inn, snakker til eleven og byr opp til refleksjon.

De formative har setningene handlingsverk med mennesker som aktører – hva du, mannen eller eleven gjør. Organiserer virkeligheten, forteller hvordan den er. Mennesket på subjektsplass.
Operativt handlingsverk har ofte mye mentale prosesser. Sanset at, så at, husket at osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar